close
بهترین متخصص ارتودنسی
پیش بینی فوتبال
آشنایی با انواع تیپ های بدنی در بدنسازی

سایت تخصصی و آموزشی بدنسازی و تناسب اندام

در سال 1940 میلادی شخصی بنام دکتر ویلیام اچ شلدون،تئوری سوماتیپها را مطرح نمود.در این تئوری و نظریه افراد دارای 3 نوع بدن تقسیم شدند: بدنسازیاندومورف…

banner
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

بهترین بدنساز از نظر شما









تبلیغات

آموزش بدنسازی

در سال 1940 میلادی شخصی بنام دکتر ویلیام اچ شلدون،تئوری سوماتیپها را مطرح نمود.در این تئوری و نظریه افراد دارای 3 نوع بدن تقسیم شدند: بدنسازی

اندومورف : افرادی که چربی بیشتری داشته و سنگینتر هستند

مزومورف : افرادی با عضلات ورزیده و ساختمان عضلانی مناسب

اکتومورف : افرادی که فاقد چربی می باشند 

اندومورف 
این تیپ بدنی غالباً دارای استخوان بندی درشت بوده و به اصطلاح چربی دوست می باشند و معمولاً باید از احتمال افزایش چربی نگران باشند و مرتباً باید از رژیم های غذایی کم چرب استفاده نمایند.
تمرینات این دسته بیشتر باید برای بدست آوردن بدنی عضلانی و کم چربی باشد.جهت رسیدن به این منظور باید متابولیسم این افراد افزایش یافته ، از وزنه های متعادل استفاده نموده و نمرینات را با سرعت ببیشتری انجام دهند (با استراحت کم ).این افراد باید سطح کالری دریافتی خود را افزایش دهند و البته بدون گرسنگی کشیدن.بطور مرتب از وعده های کم حجم و کم کالری استفاده نمایند.
قند و شکر و شیرینی جات - نوشابه - تنقلات - کله پاچه - غذاهای سرخ شده و فست فود ها و غذاهایی از این قبیل به هیچ عنوان برای این دسته توصیه نمی شود.
در کنارورزش و تمرینات با وزنه از تمرینات هوازی به هیچ وجه غافل نشوید و سعی کنید در هر هفته زمان تمرینات هوازی را افزایش دهید. مکملهایی که برای این دسته توصیه می شود عبارتند از: آمینواسیدها - آمینواسیدهای شاخه ای (BCAA) - گلوتامین - پودرهای کم کربوهیدرات و پروتئین بالا (وی) - چربی سوزهای گیاهی و آرژنین

خصوصیات این افراد

1- بدنهای لخت
2- دارای عضلات و بدن شل
3- عضلات کم رشد
4- فرم بدنی دایره شکل
5- به سختی وزن کم می کنند
6- عموماً عضلاتشان به راحتی افزایش می یابد

مزومورف
دارای بدنی عضلانی و متعادل و طبیعی می باشند.برای حفظ عضلات و بهتر شدن  باید تمرینات و تغذیه مناسب خود را داشته باشند. تمرینات این دسته معمولاً می تواند بهتر و سخت تر و طولانی تر از بدنهای اکتومورف (لاغر و استخوانی) باشد ولی باید دقت شود که بیش از انداره معمول و ساعت های طولانی تمرین نداشته باشند در غیر اینصورت احتمال افت زیاد می باشد.از وزنه های متعادل و یا سنگین با حفظ ریتم ضربان قلب استفاده شده و از استراحتهای طولانی مابین ستها پرهیز شود.
این افراد به راحتی می توانند عضلات خود را افزایش دهند. در مورد ورزش های هوازی نیز توصیه می شود بیشتر به صورت لذت بردن از آن باشد و احتیاجی به این نیست که بیش از حد استفاده شود.مکمل هایی که توصیه می شود عبارتند از : پودرهایی که درصد پروتئین و کربوهیدرات آن متعادل می باشند. کراتین - گلوتامین - آمینواسیدها - مکمل های کربوهیدراتی - کراتین های ترکیبی و مکملهایی از این قبیل می باشند.بطور خلاصه این افراد ویژگیهای زیر را دارا هستند:
1- بدنی نسبتاً خوش فرم
2- عضلات سخت
3- بدنی عضلانی
4- مستطیل شکل و چهارشانه(خانم ها معمولاً به شکل ساعت شنی)
5- پوستی کشیده و سفت
6- افزایش و کاهش وزن به راحتی انجام می شود
7- عضلاتشان به راحتی رشد می کند 

اکتومورف
افرادی هستند که عموماً دارای بدنهای لاغر و استخوانی و ریزعضله می باشند. بیشتر برای داشتن بدنی خوب باید تلاش داشته باشند که وزن خود را افزایش دهند چون معمولاً این افراد دارای کمبود وزن می باشند.از تمرینات وزنه باید خیلی زیاد و طولانی استفاده نکنند.وعده های غذایی این افراد باید پرکالری باشند اما با رعایت این نکته که غذاهای با کیفیت و با ارزش استفاده شود.اگر به دنبال افزایش وزن هستند باید مقدار کالری دریافتی خود را افزایش دهند.ورزش هوازی باید در پایین ترین سطح ممکن انجام شود.مکمل های این افراد می تواند پودرهای پرکربوهیدرات - پروهورمونها - کراتین - گلوتامین باشند.بطور خلاصه می توان این افراد را اینگونه معرفی کرد:
1- ضعیف و نازک
2- لاغر
3- سینه های تخت و خوابیده
4- به سختی افزایش وزن دارند
5- سرهای بزرگتر از بدن
6- شانه های خمیده
7- عضلاتی ریز
8- بلند و باریک

کارشناس بدنسازی آکاایران:مهدی بهرامی
گردآوری و تنظیم:کوروش


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 16 نفر مجموع امتیاز : 229

:: بازدید : 27244
:: برچسب ها : آناتومی بدن در بدن سازی , بدن درد در بدنسازی , آموزش بدنسازی در منزل , آموزش برنامه نویسی در بدنسازی , آموزش بدنسازی با عکس , آموزش بدنسازی با تصویر , آموزش بدنسازی حرفه ای ,

:: ارسال شده در: مقالات آموزشی , علم تمرین ,
:: مطالب مرتبط: برنامه های تمرینی بدنسازی بصورت نرم افزار برای کامپیوتر , آموزش حرکات تقویت عضلات پا بصورت تصویری , آموزش حرکات بدنسازی فیله کمر با تصویر , آموزش حرکات بدنسازی پشت بازو بصورت کامل با تصویر , آموزش حرکات تقویت عضلات سرشانه بصورت کامل , آموزش حرکات تقویت عضلات شکم و پهلو بصورت کامل , آموزش حرکات بدنسازی مربوط به تقویت عضلات مچ و ساعد با عکس , آموزش حرکات بدنسازی مربوط به تقویت عضلات سینه با عکس , دانلود کتاب الکترونیکی بدنسازی برای همه , آموزش حرکت بدنسازی فلای دمبل با فیلم ,
نویسنده : پیمان
تاریخ : [پنجشنبه 10 مرداد 1392 ] [ 2:40]
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط پوریا در تاریخ 1395/7/10 و 17:01 دقیقه ارسال شده است

منم اکتومورفم، و با خوندن این مقاله بهم توهین شد!!!! خخخخ
قشنگ انگار هرچی فحشه برا اکتو مورفاس D:

این نظر توسط ارش در تاریخ 1395/4/20 و 12:44 دقیقه ارسال شده است

سلام.من فردی از نوع اکتومورف هستم.چون همه ی مشخصات داده شده رو دارم.وزنم 56 و قدی معادل 178 دارم.چند بار اقدام به بدنسازی رفتن کردم ولی از هیکل لاغرم خجالت کشیدم و نرفتم.چن بار هم ازین پودر و قرص های چاق کننده خوردم و اونم مقطعی بودن و بعداز یک ماه مثل سابق میشدم.میخواستم یک راهنمایی بکنید و یک برنامه غذایی و یک برنامه بدنسازی بهم بدین تا یه ذره بدنم رو فرم بیاد.تا 6 الی 7 ماه دیگه هم عروسیمه.میخوام کت و شلوار توی تنم زار نزنه.

این نظر توسط فرامرز در تاریخ 1395/1/20 و 0:35 دقیقه ارسال شده است

با سلام ازنظر من بعضی افراد بدنهشون بین اینه هست مثلا بدن من بخشی از خصوصیات اکتومرف رو داره هم بخشی از مزومرف

این نظر توسط مجتبی در تاریخ 1394/12/14 و 12:23 دقیقه ارسال شده است

سلام خسته نباشید من قدم187 و وزنم75 کیلو غذا زیاد میخورم یک هفته به دلیل مشکلات فکری و روحی روانی کم غذا خوردم خیلی لاغر شدم به نظر شما چرا انقدر زود لاغر میشم

این نظر توسط ابوالفضل در تاریخ 1394/10/18 و 18:33 دقیقه ارسال شده است

سلام.من فردی از نوع اکتومورف هستم.چون همه ی مشخصات داده شده رو دارم.وزنم 56 و قدی معادل 178 دارم.چند بار اقدام به بدنسازی رفتن کردم ولی از هیکل لاغرم خجالت کشیدم و نرفتم.چن بار هم ازین پودر و قرص های چاق کننده خوردم و اونم مقطعی بودن و بعداز یک ماه مثل سابق میشدم.میخواستم یک راهنمایی بکنید و یک برنامه غذایی و یک برنامه بدنسازی بهم بدین تا یه ذره بدنم رو فرم بیاد.تا 6 الی 7 ماه دیگه هم عروسیمه.میخوام کت و شلوار توی تنم زار نزنه.

این نظر توسط Milad در تاریخ 1394/7/15 و 18:30 دقیقه ارسال شده است

سلام خسته نباشید من دنبال یک برنامه خوب میگردم اگه میشه یه برنامه نسبطا حرفه ای برام بفرستین

قد175
وزن62
چربی ندارم 3ماهه دارم کار میکنم میخوام برنامه خودمو عوض کنم درکل یه برنامه حجیم میخوام برای گنده شدن بدنم اگه مکملی هم میشناسید لطفا به منم توصه کنید ممنون راستی به آیدی یاهوم ارسال کنید

این نظر توسط پوریا در تاریخ 1394/6/24 و 19:15 دقیقه ارسال شده است

سلام من فردی با قد 188 و وزن 80 هستم بدن کاملا ماهیچه ای و مثلثی دارم برای امادگی مسابقات چه برنامه ای پیشناد میکنین

این نظر توسط محمد حسین در تاریخ 1394/4/7 و 23:05 دقیقه ارسال شده است

با عرض سلام.من فردی لاغر اندام باقد177 و وزن58 کیلو حدود3 ماه بدنسازی کار میکنم.لطفا بگین چه برنامه برای من مفید تر است باتشکر از مطالب خوبتان

این نظر توسط امیر در تاریخ 1393/11/17 و 23:56 دقیقه ارسال شده است

من فردی با قد165وبا وزن47KGاست برای من چه پیشنها دی دارید

این نظر توسط سعید در تاریخ 1392/5/24 و 18:19 دقیقه ارسال شده است

سلام من فردی هستم لاغر اندام با قد 176 با وزن 57 کیلو برای من چه توصیه ای دارید برای بدن سازی اولا اعتماد به نفس که ندارم می خوام برم بدن سازی با خودم میگم میرم بدن سازیکه که مال من نیست با این هیکلم میرم خیت میشم حالا اگه رفتم چه برنامه ای برای من مفید است در ضمن مطالبتون هم عالی بود


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
easymoblog آمار مطالب
» کل مطالب : 50
» کل نظرات : 155
stat آمار کاربران
» افراد آنلاین : 3
» تعداد اعضا : 463

onlineuser کاربران آنلاین

servertime آمار بازدید
» بازدید امروز : 286
» باردید دیروز : 1,786
» ورودی گوگل امروز : 86
» ورودی گوگل دیروز : 678
» بازدید هفته : 9,188
» بازدید ماه : 15,862
» بازدید سال : 504,458
» بازدید کلی : 1,729,297